De nieuwe gondellift van Duitslands hoogste berg, de Zugspitze, zal in december 2017 worden geopend. Daarmee wordt de ruim 50 jaar oude Eibsee-Seilbahn eindelijk vervangen. Gezien de beperkte bouwplaats en de hoogte is het een behoorlijke uitdaging om deze nieuwe gondellift te bouwen. Ook bijzonder: met de bouw van deze lift worden maar liefst 3 wereldrecords verbroken! Namelijk: het grootste hoogteverschil, de hoogste liftpaal en grootste afstand tussen twee liftpalen. In dit artikel vertellen we u alles over deze nieuwe gondel.
Een indrukwekkend project mét wereldrecords
Het project van de Zugspitzbahn bij skigebied Garmisch Partenkirchen is erg indrukwekkend. De lift overbrugt bijna 2000 hoogtemeters, heeft een lengte van ruim 4,5 kilometer en kost meer dan 50 miljoen euro. En niet alleen dat, met de bouw van de lift worden ook nog eens 3 wereldrecords verbroken! De hoogste liftpaal ter wereld is onderdeel van de gondelbaan. De paal heeft een totale lengte van 127 meter, bestaat uit 1100 onderdelen, 9500 schroeven en weegt maar liefst 420 ton. Er zijn in totaal 18 vrachtwagens nodig geweest om alle onderdelen van de paal naar deze plaats toe te brengen. In totaal hebben 11 monteurs 2,5 maand gewerkt om alleen deze paal in elkaar te schroeven! Wereldrecord nummer twee is het hoogteverschil van 1945 meter dat de lift overbrugt en wereldrecord nummer drie: de langste afstand waarmee de lift niet door palen wordt ondersteund, is 2313 meter.
Heel veel glas en spectaculaire uitzichten
Glas speelt een belangrijke rol bij de bouw van de Zugspitzbahn. In de bouw van het dalstation is veel glas gebruikt, zodat bezoekers tijdens het wachten kunnen genieten van een uitzicht op de Eisensee en de Zugspitze. Ook bij de bouw van de gondels is veel glas gebruikt. Doordat het glas doorloopt tot aan de vloer, kunt u onwijs ver kijken. Hoe hoger de lift komt, hoe indrukwekkender het uitzicht wordt. Bij helder weer is het zelfs mogelijk om de landsgrens van Duitsland en Oostenrijk te zien. Niet alleen het dalstation, maar ook het bergstation staat in het teken van een 360 graden uitzicht.
Het dalstation van de nieuwe Zugspitzbahn bestaat voor een groot gedeelte uit glas
Een gondel voor 120 personen
Natuurlijk is er voor zo’n bijzonder bouwplan als deze een lange bouw- en voorbereidingstijd nodig. Zo moest er bijvoorbeeld een kraan worden geplaatst op 2950 meter hoogte. Dat werd al gedaan in 2015. Vervolgens begon men in 2016 met de bouw van het dalstation en de basis van de liftpalen. Daarna is men gestart met de montage van de kabels. Een ingewikkelde en precieze klus, want de kabels moeten beide 120 personen kunnen dragen. Dat maakt de capaciteit van de lift 580 personen per uur. De kabels wegen in totaal 145 ton, een behoorlijke klus dus! Op 21 december 2017 zal men de nieuwe Zugspitzbahn op feestelijke wijze openen.
De Zugspitzbahn in cijfers
Cijfers en feiten over de nieuwe Zugspitzbahn | |
---|---|
Bergstation: Zugspitz | Lengte: 4467 m |
Hoogte bergstation: 2944 m | Hoogteverschil: 1945 m |
Snelheid: 10,6m/s (8,5m/s bij de liftpaal) | Aantal liftpalen: 1 van 127 meter hoog |
Capaciteit gondel: 120 personen | Capaciteit lift: 580 pers./uur |
Aantal gondels: 2 | Plaats: Eibsee |
En ook de gondel van de nieuwe Zugspitzbahn bestaat uit veel glas
De Zugspitzbahn en Garmisch-Partenkirchen
Door de bouw van de nieuwe gondellift komen bezoekers een stuk sneller en comfortabeler op de hoogste berg van Duitsland. Het skigebied op de Zugspitze telt 20 kilometer aan pistes en is behoorlijk sneeuwzeker, dankzij de hoge ligging. Dat samen met het tweede skigebied: Garmisch Classic, nog eens 40 kilometer aan pistes. Ook vanuit Ehrwald is het gebied bereikbaar.